Czekolada – plusy i minusy

32
wyświetleń
czekolada

Czekolada – co warto o niej wiedzieć, jaki ma wpływ na dzieci i ich rozwój. Czy jest dobra czy zła? Na te pytania postaram odpowiedzieć się w tym artykule.

Czekolada, kto jej nie lubi ? Zajadają się nią zarówno dzieci jak i osoby dorosłe. W dzisiejszych czasach mamy mnóstwo odmian a na półkach sklepowych aż roi się od różnego rodzaju czekolad. Czekolada ma jednak swoje plusy i minusy. Przyjrzyjmy się, więc z czego składa się czekolada.

Minusy

Podstawowym składnikiem jest cukier, który niestety, ale nie wpływa pozytywnie na nasz organizm. Przede wszystkim zakwasza organizm, przez co ułatwia rozwój infekcji. Dziecko uzależnia się od cukru, a coraz większe jego ilości prowadzą do spadku energii, częstszych przeziębień oraz do kształtowania nawyków żywieniowych sprzyjających otyłości czy cukrzycy. Warto również wiedzieć, że cukier jest idealną pożywką dla pasożytów oraz grzybów. Kolejny składnik to tłuszcze, które sprzyjają otyłości, osłabiają organizm. W diecie dziecka powinny występować nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 oraz omega 6 w odpowiednich proporcjach (5 razy więcej kwasów Omega 6 niż Omega 3).

Kolejne na liście jest mleko, które osłabia śledzionę, wychładza organizm, powoduje ospałość, przemęczenie, osłabienie. Warto wiedzieć, że mleko upośledza wchłanianie żelaza, a więc czekolada nie jest wcale dobrym dla organizmu źródłem żelaza. Czekolada zawiera również kofeinę, która w sztuczny, nienaturalny sposób pobudza organizm. Teobromina, to substancja uzależniająca, pobudzająca czynność serca. ( teobromina może być śmiertelna dla psów, dlatego nigdy nie dawaj swojemu psu czekolady!) Wszystkim znane kakao to kolejny składnik czekolady, które może być silnie uczulające. I na koniec fenyloetyloamina, która należy do grup endorfin, a więc ma działanie stymulujące, rozkurczające mięśnie gładkie, obniżające ciśnienie tętnicze. Każda substancja psychoaktywna jest niebezpieczna dla młodych, rozwijających się układów nerwowych.

Plusy

Stereotyp na temat czekolady mówi, że jest po prostu niezdrowa. Kakao, jako najbardziej charakterystyczny składnik czekolady, posiada w sobie cały zestaw różnorodnych substancji, które są niezbędne dla organizmu. Tak więc ma ono również pozytywną stronę. Oprócz takich substancji, jak tłuszcz kakaowy, skrobia i białko, nasze dziecko, jedząc czekoladę, dostaje również różnego rodzaju składniki mineralne. W czekoladzie jest bowiem mnóstwo pierwiastków, które są niezbędne dla normalnego funkcjonowania człowieka. Kiedy zatem pozwalamy, aby nasze dziecko jadło czekoladę, umożliwiamy dostarczenie organizmowi takich minerałów, jak: magnez, żelazo, potas, fosfor, wapń, cynk, miedź i mangan. Każdy z tych składników odpowiada za inne funkcje w organizmie. Na przykład magnez powoduje, że nasze dziecko ma zapewniony prawidłowy przekaz informacji między nerwami a mięśniami. Dodatkowo magnez pomaga w utrzymaniu spokojnego rytmu serca u naszego dziecka.

Potas zapewnia w organizmie naszego dziecka właściwą gospodarkę wodną. Kiedy nasze dziecko wraz z czekoladą przyjmuje potas, nie jest tak narażone na bezsenność i nieustanne zmęczenie, które jest charakterystyczne przy niedoborze właśnie potasu.

Wapń bierze udział w prawidłowym budowaniu kości, co jest szczególnie ważne dla małych dzieci. Czekolada dostarcza również żelazo, które niezbędne jest do prawidłowej budowy skóry, włosów, paznokci naszego malucha oraz pomaga przy właściwym działaniu jego układu odpornościowego. Czekolada pomaga nam się odstresować, ponieważ zawiera w sobie składniki, które mają uspokajające właściwości. Nasze dziecko jest zadowolone, gdy je czekoladę, bo zawiera ona również taki naturalny związek chemiczny, jak wspomniana już fenyloetyloamina. Związek ten nazywany jest „hormonem miłości” i sprawia, że nasze samopoczucie jest lepsze. Naukowcy odkryli także, że czekolada ze względu na swą zawartość hamuje także procesy starzenia.

Jak widać jest wiele pozytywnych stron jedzenia czekolady. Pozwalajmy zatem, by nasze dziecko jadło kostkę czekolady dziennie, gdyż to nic złego. Musimy jednak kontrolować jej spożywanie, bo zbyt duża jej ilość może przynieść negatywne skutki.

Pozdrawiamy Ola i Michalinka 🙂