Aktywność fizyczna w ciąży

28
wyświetleń
aktywność fizyczna
Aktywność fizyczna w trakcie ciąży może być bardzo przyjemna. Jeśli jesteś zdrowa i Twoja ciąża nie jest zagrożona, a lekarz nie widzi przeciwwskazań możesz kontynuować swoją aktywność ruchową, która dodatkowo przygotuje Twój organizm do porodu.

Aktywność fizyczna w czasie ciąży pomaga kobiecie zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Systematyczny wysiłek fizyczny poprawia kondycję i postawę, a także zmniejsza ból pleców i likwiduje zmęczenie. Ponadto ćwiczenia pomagają zapobiegać cukrzycy w ciąży, zmniejszają stres i budują wytrzymałość organizmu. Jeśli kobieta była aktywna przed zajściem w ciążę, powinna kontynuować umiarkowany wysiłek fizyczny spodziewając się dziecka. W przypadku ciężarnych, które unikały ćwiczeń, warto stopniowo przyzwyczajać organizm do wysiłku.

Zalety ćwiczeń fizycznych:
  • aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego, przez co łatwiej zniesiesz wysiłek w ciąży i podczas samego porodu
  • zwiększy się przepływ krwi przez macicę i łożysko co jest czynnikiem wpływającym pozytywnie na rozwój płodu i przebieg ciąży
  • poprawisz przemianę materii i obniżysz przyrost masy ciała, zapobiegniesz otyłości i szybciej wrócisz do formy po porodzie
  • wśród kobiet aktywnych w czasie ciąży rzadko pojawia się poród przedwczesny, przenoszenie ciąży, nieprawidłowe ułożenie płodu, otyłość oraz powstawanie rozstępów skóry.
  • krótszy czas trwania poszczególnych okresów porodu, szybciej postępuje rozwieranie szyjki macicy oraz mniejsza bolesność skurczów partych.
  • w okresie połogu kobiety, które ćwiczyły okresie ciąży szybciej odzyskują sprawność fizyczną i równowagę psychiczną.
  • laktacja u aktywnych kobiet występuje wcześniej i dłużej utrzymuje się w porównaniu z kobietami, które nie ćwiczyły
  • ćwiczenia fizyczne zmniejszą lęk przed porodem i zapewnią spokojny sen
  • rzadziej będziesz odczuwać ból pleców
  • złagodzisz zaparcia
  • poprawisz ogólną sprawność fizyczną i wzmocnisz serce
  • usprawnisz układu krążenia i oddechowy
  • zmniejszysz ryzyko komplikacji w czasie ciąży, takich jak stan przedrzucawkowy, cukrzyca ciążowa, a także skracają długość trwania porodu
  • Trening ma doskonały wpływ na nasze dziecko, np. noworodki, których matki ćwiczyły w okresie ciąży osiągają wyższą punktację wg skali Apgar, są niższe wskaźniki zachorowalności i umieralności okołoporodowej noworodków,w trakcie ćwiczeń fizycznych zwiększa się przepływ krwi przez macicę i łożysko co jest czynnikiem wpływającym pozytywnie na rozwój płodu i przebieg ciąży
Do aktywności, które uważane są za bezpieczne do uprawiania w czasie ciąży, należą:
  • szybki marsz, pływanie, spokojna jazda na rowerze, aerobik, pilates, joga, rower stacjonarny,

Zalecane są ćwiczenia w siadzie na piłce, w leżeniu bokiem, w klęku podpartym, w podporze bokiem.

Zasady podczas ćwiczeń:
  • przyjmuj płyny w odpowiedniej ilości, aby zapobiec odwodnieniu,
  • strój do ćwiczeń powinien być przewiewny, co chroni przed przegrzaniem
  • jedz złożone węglowodany, co warunkuje utratę glikogenu mięśniowego i minimalizuje ryzyko ketozy u płodu,
  • nie stosuj obciążeń w III trymestrze
  • zaleca się, aby kobieta ćwiczyła przez min. 30 minut 3 razy w tygodniu.
Ćwiczenia, których nie powinna wykonywać kobieta w ciąży?
  • ćwiczenia, podczas których leży się na brzuchu,nie robimy klasycznych brzuszków.
  • należy unikać także podskoków i gwałtownych ruchów.
  • niewskazane są głębokie przysiady,ćwiczenia, które wymagają dotknięcia palców u nóg, ćwiczeń w leżeniu na plecach
  • w zaawansowanej ciąży unikaj ćwiczeń w pozycji stojącej
  • intensywność treningu powinna być umiarkowana. Tętno nie może przekroczyć 140 uderzeń na minutę.
  • nie wolno doprowadzić organizmu do przegrzania czy dużej zadyszki.
  • pomieszczenie, powinno być dobrze przewietrzone.
  • ćwiczenia powodujące jakikolwiek ból, należy przestać je wykonywać i zacząć inne.
  • kobieta czuje, że bardzo ćwiczenia ją męczą, powinna zwolnić tempo, zrelaksować się, a tym samym uspokoić oddech i tętno.
Sport jest wskazany, jednak nie można forsować organizmu.Regularne ćwiczenia w ciąży korzystnie wpływają na Twoje zdrowie, poprawiają postawę i łagodzą ból pleców i zmęczenie.

Pozdrawiam Ola